donderdag 20 december 2007

http://forum.fok.nl/topic/1100433

Nederlandse kunstenares portretteert Mohammed als homo

(foto Sooreh Hera)
Het gemeentemuseum in het Nederlandse Den Haag exposeert een seksueel getint kunstwerk waarin twee homo's zijn te zien die maskers dragen van de islamitische profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali. Voor gelovige moslims is dat een doodzonde.

Voor gelovige moslims ligt zo'n werk gevoelig omdat de meesten menen dat de profeet Mohammed niet mag worden afgebeeld, laat staan in de context van homoseksualiteit, meldt De Pers.

"Rond homoseksualiteit blijkt het duidelijkst de hypocriete houding in de islamitische wereld tegenover seks", aldus maakster Sooreh Hera. "Homo's worden in landen als Iran en Saoedi-Arabië keihard aangepakt, terwijl het daar heel gewoon is voor getrouwde mannen om seks te hebben met andere mannen. Maar dat blijft verborgen", zegt de kunstenares tegen De Pers.

Hypocrisie

Hera fotografeerde meerdere homo's waaronder twee van Iraanse komaf. "Zij wilden niet herkenbaar in beeld en dragen dus maskers. Om de hypocrisie in de moslimwereld aan de kaak te stellen, heb ik de gezichten van Mohammed en Ali gebruikt", aldus Hera.

Sinds de moord op Theo van Gogh en de rellen over de Deense Mohammedcartoons springen sommige kunstenaars en instellingen terughoudend om met de islam. Toch wil het gemeentemuseum het werk wel laten zien. "Als museumdirecteur hanteer ik geen politieke criteria. Bij eventuele veiligheidsrisico's sta ik niet stil. Ik vond het gewoon een bijzonder werk", aldus directeur van Krimpen.

Sooreh Hera is geboren in Teheran. Ze woont bijna 7 jaar in Nederland en studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. (anp/dm)
Bron.



Het filmpje is niet bepaald mak..

Ik kan me voorstellen dat Moslims hier niet blij van worden.


ruud_fr
Sterker door Strijd!
vrijdag 30 november 2007 @ 12:12


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:10 schreef Oksel het volgende:
Ik kan me voorstellen dat Moslims hier niet blij van worden.
ik word ook niet bepaald blij van moslims
"How did you find America?"
"We turned left at Greenland"
LP's
[Tournament] Favoriete Feyenoorder aller tijden (ronde 3)


donroyco
D is for Design
vrijdag 30 november 2007 @ 12:14


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:12 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

ik wordt ook niet bepaald blij van moslims
haha.........
ik wordt
E is for Electro
Fok! it.. join WhatPulse
G is for Beer


DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
[ Redactie Games ]vrijdag 30 november 2007 @ 12:16


Zelf word ik ook niet blij van moslims, maar om ze iedere keer negatief in beeld te brengen maken we zelf onze eigen moslims.
Het genezingproces vereist een cocktail van tijd en gelegenheid, die we zelf moeten bereiden.

ruud_fr
Sterker door Strijd!
vrijdag 30 november 2007 @ 12:17


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:14 schreef donroyco het volgende:

[..]

haha.........
ik wordt [ afbeelding ]
ik zag het ook, laten we het er maar op houden dat het vrijdag is
"How did you find America?"
"We turned left at Greenland"
LP's
[Tournament] Favoriete Feyenoorder aller tijden (ronde 3)


donroyco
D is for Design
vrijdag 30 november 2007 @ 12:20


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:17 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

ik zag het ook, laten we het er maar op houden dat het vrijdag is
Oké
E is for Electro
Fok! it.. join WhatPulse
G is for Beer


ruud.nl
niks moet, niksen mag.
vrijdag 30 november 2007 @ 12:21


Als die beste Mohammed niet afgebeeld mag worden, waaraan herkennen moslims dan dat het Mohammed is die op die maskers is afgebeeld?
Oksel
Geen geouwehoer!
vrijdag 30 november 2007 @ 12:23


Hehe, scherp.

We ontkennen gewoon.
Scorpie
Die, bitch!
[ Developer ]vrijdag 30 november 2007 @ 12:25


Wow, dat is nog eens controverse
[00:06] leer jij nou maar eerst niet te schelden
[00:06] imbeciel


Flashwin vrijdag 30 november 2007 @ 12:26


nou nou, weer een attention whore die haar 15 minutes of fame heeft gekregen
Op zaterdag 8 september 2007 22:54 schreef BaajGuardian het volgende:
Ehm nee, ik ben goed opgevoed, heb wel maar een keer een vriendin gehad en daar niet mee geneukt maar wel eens met mijn nicht getongt.


NED vrijdag 30 november 2007 @ 12:29


Hoe komen ze eik aan die afbeeldingen van Mohammed? Ik dacht dat het afbeelden van de profeet verboden was toch?
ruud.nl
niks moet, niksen mag.
vrijdag 30 november 2007 @ 12:31


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:29 schreef NED het volgende:
Hoe komen ze eik aan die afbeeldingen van Mohammed? Ik dacht dat het afbeelden van de profeet verboden was toch?
Dat zeg ik.

[ Bericht 88% gewijzigd door ruud.nl op 30-11-2007 12:42 ]
Elfletterig vrijdag 30 november 2007 @ 12:40


Hypocrisie aan de kaak stellen is per definitie prima. Maar het is de vraag of dit de juiste weg is. Aangezien de gemiddelde moslim een nogal kort lontje heeft, zou ik maar vast een onderduikadres regelen, als ik mevrouw Hera was...
Het woord dat is wat het beschrijft

damian5700
Pulp Fiction
vrijdag 30 november 2007 @ 12:51


De koran verbiedt niet uitdrukkelijk God, Mohammed of gewoon mensen af te beelden. Het verbod berust niet op koranische verzen, maar deze stamt uit een consensus.
Er bestaan honderden afbeeldingen van de profeet Mohammed die in de afgelopen eeuwen zijn vervaardigd.
Klik.
Dagonet
Carpe Noctem
[ Forum Admin ]vrijdag 30 november 2007 @ 12:54


Wat een aandachtshoer, die kunstenares. Beetje makkelijk scoren, had dan op z'n minst één van de twee Jezus gemaakt ofzo.
A man said to the universe: "Sir I exist!"
"However," replied the universe, "The fact has not created in me a sense of obligation."


Het_hupt
Aaaahjeeeetoooo!!!!
vrijdag 30 november 2007 @ 12:57


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:54 schreef Dagonet het volgende:
Wat een aandachtshoer, die kunstenares. Beetje makkelijk scoren, had dan op z'n minst één van de twee Jezus gemaakt ofzo.
Of een teddybeer
My eyes grew heavy and my lips they could not speak
I tried to get up but I couldnt find my feet
When I woke up the sun was shining in my eyes
My silver spurs were gone my head felt twice its size


GewoneMan
zeg nee tegen DRM
maandag 3 december 2007 @ 23:05


quote:
Voor gelovige moslims is dat een doodzonde.
voor moslims is alles wat niet in hun straatje past een doodzonde, en er is nogal een waslijst dat niet in hun straatje past

islam het geloof van de vrede, en als je het er niet mee eens bent moet je dood
ik boycot DRM, U toch ook?
http://writersblocklive.com/boycott/


BansheeBoy
Vriendje Stokvis = Wilders
maandag 3 december 2007 @ 23:09


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:21 schreef ruud.nl het volgende:
Als die beste Mohammed niet afgebeeld mag worden, waaraan herkennen moslims dan dat het Mohammed is die op die maskers is afgebeeld?
Eindelijk een slim iemand. Niemand kent het gezicht van Mohammed vrede zij met hem. Dus ik lach er om.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hope bouwe
Ofschoon wie men ook benijdt, fortuin zal zijn loop behouwe....
"De Joodse lobby is niet van deze tijd, het is tijd voor de Islamitische lobby." Bansheeboy 2006


Ringo
als een rollende steen
dinsdag 4 december 2007 @ 00:42


quote:
'Dit land lijkt op een dictatuur'

Sooreh Hera over het besluit van het Gemeentemuseum om haar werk niet te tonen

Gepubliceerd: 3 december 2007 15:10 | Gewijzigd: 3 december 2007 20:36

Een deel van haar werk wordt niet geëxposeerd in het Haags Gemeentemuseum, en nu wordt Sooreh Hera naar eigen zeggen ook bedreigd. "We zijn het in dit land aan het verliezen."

Door onze redacteur Rosan Hollak

Amsterdam, 3 dec. "De laatste dagen word ik vaak gebeld. Dan zeggen ze dat ik een 'vieze, vuile vrouw' ben. Ook 's nachts zijn er bedreigingen. Ik krijg sms-en in talen die ik niet kan lezen."

De Iraanse kunstenares Sooreh Hera (34), die vorige week te horen kreeg van het Haags Gemeentemuseum dat een aantal foto's uit haar serie Adam en Ewald, zevendedagsgeliefden, niet zal worden geëxposeerd, is verrast dat haar werk zulke hevige reacties uitlokt. "Als je een kunstwerk maakt ga je niet van tevoren al bedenken of het wel politiek correct is." Hera, die grafische vormgeving in Teheran studeerde en zeven jaar geleden naar Nederland kwam, studeerde in juli af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Samen met het werk van zes anderen werd haar fotoserie geselecteerd door Wim van Krimpen, directeur van het Haags Gemeentemuseum, voor de komende expositie 7up.

Nu Van Krimpen weigert om een aantal foto's met daarop de afbeeldingen van Mohammed en zijn schoonzoon Ali in het museum op te hangen, is Hera boos en beledigd. "Ik kan begrijpen dat hij bang is. Maar dit klopt niet. Eerst word ik met anderen geselecteerd omdat mijn werk het beste is van 2007. Het wordt dus beoordeeld op de artistieke waarde. Vervolgens wordt het geweigerd vanwege de inhoud. Omdat het ineens ook iets te vertellen heeft."

Ook is Hera verbaasd over andere opmerkingen die Van Krimpen het afgelopen weekend maakte op het NOS Journaal. "Ik vind het bizar dat hij zegt dat hij mijn foto's niet wil tentoonstellen maar wel wil kopen om te exposeren als de tijd rijp is. Waar sta je dan voor?"

Ondanks bedreigende telefoontjes heeft Hera geen zin om zich stil te houden of haar werk terug te trekken. "Integendeel: ik heb al aanbiedingen van een ander museum gehad om daar te exposeren. Ik weet hoe het is om in een land zonder vrijheid te leven. Als er nu hier ook al werk uit een museum wordt weggehaald, begint ook dit land op een dictatuur te lijken."

U heeft zelf voorgesteld om de twee mannen maskers met Mohammed en Ali te laten dragen. Waarom?

"Het zijn Iraanse Nederlanders met een islamitische achtergrond. Ze waren bang om herkend te worden en wilden maskers op. In Iran staat op homoseksualiteit de doodstraf. Maar de keuze voor Mohammed en Ali was mijn idee."

Maar wat wilt u ermee zeggen?

"Achter deze religieuze gezichten schuilt een andere boodschap, de islam is namelijk enorm hypocriet over seks. Homoseksualiteit komt veel voor onder moslimmannen. Ik wil deze kwestie aan de kaak stellen. Kunst is bedoeld om te irriteren."

Maar irriteren is wel wat anders dan een deel van de bevolking bewust beledigen.

"Beledigen? Dat woord maakt me echt gek. Wij moeten in Nederland onze mond houden over de hypocrisie van de islam. Maar wie is wie nu aan het chanteren? Ik mag niet provoceren omdat het een manier is om aandacht te trekken? De moslims zorgen zelf voor aandacht met al hun bedreigingen. "

Hoe bent u op dit onderwerp gekomen?

"Seks en religie is al jaren een thema waar ik mij mee bezighoud. In Iran heb ik destijds gedichten gepubliceerd die zijn verboden. Deze zijn later wel in Duitsland uitgegeven. Hoe de dichtbundel heet kan ik niet zeggen uit veiligheidsoverwegingen."

Geert Wilders maakt op dit moment een film waarin hij kritiek wil uiten op de koran. Is dat ook een goed idee?

"Hij moet geen film maken. Hij is een politicus, laat hij zijn partij op orde brengen. Mensen uit de Tweede Kamer moeten zich niet met kunst bezighouden, net zoals ik niet moet proberen de Tweede Kamer in te gaan."

En Ayaan Hirsi Ali dan? Zij maakte als politica de film 'Submission Part I'.

"Dat is anders. Zij heeft die film samen met Theo van Gogh gemaakt. Hij is wel een kunstenaar. Ze moet vooral blijven doen wat ze doet. Ik vind haar geweldig."

http://www.nrc.nl/kunst/a(...)jkt_op_een_dictatuur
En wéér een gehypete kunstrel. Ik vind die foto's drie keer niks maar er wordt weer een lekker knikkerspelletje gespeeld tussen een stel bedeesde museumbrillen enerzijds, en een kudde analfabete hyena's anderzijds. De laatste categorie is overigens tamelijk onzichtbaar want ik heb nog geen enkele schuimbekreactie mogen optekenen.
Zelfs op zondag.

Gia
Geheel vernieuwde uitgave.
dinsdag 4 december 2007 @ 07:19


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:51 schreef damian5700 het volgende:
De koran verbiedt niet uitdrukkelijk God, Mohammed of gewoon mensen af te beelden. Het verbod berust niet op koranische verzen, maar deze stamt uit een consensus.
Er bestaan honderden afbeeldingen van de profeet Mohammed die in de afgelopen eeuwen zijn vervaardigd.
Klik.
Net zoals er een heleboel afbeeldingen zijn van Jezus en zelfs van God.
Oftewel, als iemand een tekening maakt van een persoon met baard en tulband, en zegt dat hij/zij er mohammed mee bedoelt, dan is het al een fatwa waard. Want hij/zij heeft mohammed afgebeeld!!!
ALIVE AND TICKING!!
Trap niet op de eendjes.


EdvandeBerg
Crawlin' King Snake
dinsdag 4 december 2007 @ 14:36


Luistert ivm. Serious Request nu Radio Veronica

Apropos
Feierlich, aber schlicht
dinsdag 4 december 2007 @ 16:35


quote:
Op vrijdag 30 november 2007 12:54 schreef Dagonet het volgende:
Wat een aandachtshoer, die kunstenares. Beetje makkelijk scoren, had dan op z'n minst één van de twee Jezus gemaakt ofzo.
Ja, want als iemand Christelijke homofobie wil veroordelen grijpt 'ie vrijwel onmiddellijk naar een afbeelding van Jesaja. Wat ben je toch briljant, Dagonet.
''Maar als ik niet schrijf ben ik aardiger, iets aardiger.'' - W.F. Hermans
Staakt-het-vuren: tijdsspanne waarin Arabieren hun wapenvoorraad aanvullen